ul. Norwida 14, III piętro 60-867 Poznań | +48 669 001 019 | kontakt@performancemusicstudio.pl

,,Graj i graj Wiolonczelo białych nocy W środku dnia…”

paź 28, 2023 | Gra na instrumencie

Tak śpiewał niegdyś Zbigniew Wodecki, nagrywając w Poznaniu drugi album studyjny (,,Dusze kobiet”, 1987r.) Dobrze znamy też wersję o prześlicznej pani grającej na tym instrumencie Trudno wiolonczeli odmówić kobiecości.

Wiolonczela: instrument pełen elegancji

Jej zaokrąglona budowa natychmiast wywołuje skojarzenie z damską sylwetką. Podczas gry obejmuje się ją całym ciałem, dyskretnie podtrzymuje kolanami i przytula do serca jak ukochaną. Często nasuwa się przy tym pytanie- jak się ubrać, aby nie krępować ruchów? O ile eleganckie spodnie najlepiej rozwiązują problem, to paniom doradza się szeroką, fałdowaną suknię lub spódnicę, co tylko dodaje zwiewności.

Brzmienie wiolonczeli: instrument zbliżony do ludzkiego głosu

A jej niskie, liryczne brzmienie? Można powtarzać do znudzenia, ale to prawda- żaden inny instrument nie posiada skali pokrywającej się z możliwościami ludzkiego głosu. Skrzypcom brak dźwięków oktawy wielkiej i kontraoktawy, a wiolonczela oprócz nich zagra tony skrzypcowe w wysokich pozycjach! Stąd w grze na wiolonczeli używa się aż trzech kluczy- basowego, tenorowego i wiolinowego. Zagranie melodii od tych trzech grup niesamowicie rozwija inteligencję muzyczną oraz biegłość w czytaniu nut. Nie pozwala bowiem nadmiernie przyzwyczaić się do jednego.

Nauka gry na wiolonczeli: regulacja nadpobudliwości ruchowej

Nauka gry na wiolonczeli doskonale normuje nadpobudliwość ruchową, zwłaszcza u dzieci. Raz, że waży ponad 3 kg i trzeba ją pewnie utrzymać w pozycji siedzącej Dwa, jako jedyna posiada nieodzowny element umożliwiający ekspresję całym ciałem. Jest nim wysuwana nóżka- genialny wynalazek belgijskiego wiolonczelisty Adriena –Françoisa Servisa z 1846r. Podtrzymuje ona ciężar wiolonczeli odciążając lewą rękę, przenosi część rezonansu na podłogę, a przede wszystkim pozwala stabilnie prowadzić grę. Popatrzcie na nagrania koncertowe Mścisława Roztropowicza, Jaqueline du Pré, Gautiera Capuçona, Miszy Majskiego czy duetu 2Cellos.

Wszyscy ekstatycznie kolebią się z instrumentem na prawo i lewo, lekko pochylają i prostują postawę, pozwalają na gwałtowne ruchy głową, ale cały czas koordynują to konsekwentnie z graniem. Dzięki basowym dźwiękom wiolonczela oprócz gry solowej doskonale nadaje się do większych zespołów, od kwartetu smyczkowego po mały i duży skład estradowy, bez względu na jego dobór. Tym samym rozwija słuch harmoniczny i umiejętność improwizacji. Idealna dla osób uwielbiających pracę zespołową. Zapraszamy zatem na naukę do Performance!

Nasi nauczyciele

Nie znaleziono żadnych wyników

Nie znaleziono szukanej strony. Proszę spróbować innej definicji wyszukiwania lub zlokalizować wpis przy użyciu nawigacji powyżej.