Czym jest śpiew?
Śpiew nie jest niczym innym, jak naturalnym przedłużeniem mowy na różnych wysokościach w różnym czasie trwania sylab. Jeżeli dzięki ćwiczeniom emisyjnym wiemy już, jak posługiwać się głosem w mówieniu, to te same zasady obowiązują w śpiewaniu.
Czytaj również: OCHRONA GŁOSU: KLUCZOWE TECHNIKI I ĆWICZENIA DLA PRAWIDŁOWEJ EMISJI GŁOSU
Jak włoscy humaniści stworzyli operę
W XVIIw. włoscy humaniści intensywnie poszukiwali sposobu na odtworzenie starożytnego greckiego teatru. Byli przy tym przekonani, że tekst przedstawienia melorecytowano w całości.
Jeden z nich, Vincenzo Galilei (ojciec słynnego Galileusza!) radził kompozytorom, by słuchali ekspresyjnych rozmów Włochów i ich wzorem pisali melodie. Tak wymyślono operę i styl bel canto. Chodziło w nim o pierwszeństwo tekstu względem harmonii, a tym samym przekazanie go wprost do serca odbiorcy.
Czy to się zmieniło w dzisiejszej piosence? Nie! Muzyka bowiem, tak jak rzeczywistość nie tworzy ograniczeń. To my sami je kreujemy i tym samym pozbawiamy się nowych możliwości rozwoju. Stąd utarł się schemat, że większość wokalistów rozrywkowych nie wykonuje repertuaru klasycznego i na
odwrót- śpiewacy klasyczni z rezerwą patrzą na rozrywkę. Tak naprawdę polega to na aspekcie ideologicznym. Wokół opery, pieśni i innych form klasyki wytworzono nimb o ich elitarności, wysublimowaniu. W rzeczywistości przypisywane dziś klasyce bel canto jest świetnym punktem wyjścia dla wszystkich rodzajów rozrywki! Posłuchajcie poniższych przykładów:
Oboje wokalistów sięga do najwyższych dźwięków w swojej skali, śpiewając legato. Różnica polega wyłącznie na metodzie! U Mortena Harketa jest to curbing. Powietrze wydostające się przez delikatnie zwarte fałdy głosowe zmienia się maksymalnie w dźwięk, płynnie przechodzący pomiędzy rejestrami głosu (bez wyraźnych przeskoków tzw. bridge). Nie jest konieczne również zadzieranie podniebienia miękkiego. Wbrew konwencjom opery nie robi tego także Aleksandra Kurzak. Unoszenie go wymyślono dopiero w dobie romantyzmu! Ówcześnie był to sposób na powiększenie rezonansu w dużych teatrach i salach koncertowych, ale niósł ze sobą ryzyko odcięcia rejestru piersiowego od głowowego.
Różnice między śpiewem klasycznym a rozrywkowym
Współcześnie kładzie się nacisk na umiejętność miksowania obu registrów, by głos brzmiał równo, mocno i pięknie w każdym odcinku skali. Jest to w pełni zdrowe, uzasadnione fizjologicznie. Reszta
to różnica stylów i przeróżnych dodatkowych efektów jak scream, growling, fry, gwizdek czy przester. Dlatego gorąco namawiamy Was, drodzy Uczniowie i Rodzice – nie bójcie się sięgać zarówno do Vivaldiego i Mozarta, jak do Enyi, Amy Winehouse czy Black Sabbath! Śmiało próbujcie wszystkiego, bawcie się muzyką, odkrywajcie nowe brzmienia w Waszym głosie. Nauczyciele Performance są entuzjastyczni, otwarci na Wasze pomysły. Poznanie tak szerokiego spektrum wokalnego zawsze prowadzi do odkrycia czegoś nowego i z pewnością bardzo rozwinie Waszą indywidualność. Wodecki zaczynał od Bacha, zatem warto pójść w ślady obu!
Najnowsze komentarze